26 Jan

Prototype Pattern II - A klónok támadása


A prototype pattern olyan esetekben lehet segítségünkre, mikor adott objektumból sok másolatot készítünk és mindeközben a teljesítményt tartjuk szem előtt. A minta a létrehozási minták közé tartozik és mint olyan, az egyik leghatékonyabb módja az objektumok létrehozásának.



640px-Jango_Fett_Retouched Jango Fett




Abban az esetben használjuk, mikor egy objektum direkt példányosítása igen erőforrás igényes. Vegyünk egy Star Wars alapú mintát:
abstract class JangoFett { // szegény Jango Fett már meghalt, így belőle nem lesz egy példányunk se

 
 protected $name = "Jango Fett";
 
 public function __clone() {
 // itt mehet valami kis testreszabás

 }
}

Itt létrehoztuk Jango Fett-et, a klónjaink ősét. Nem egy bonyolult osztály, így hát ne is ragozzuk a dolgot, inkább hozzuk létre az ő klónozásával létrejött rohamosztagosokat.
class CloneTrooper extends JangoFett { // ellenben rohamosztagosból lesz bőven

 
 public function cantHitAnyone() {} // a rohamosztagosok bizony nem tudni kitől örökölték, hogy nem tudnak célozni 

 
}

Ez se egy túl bonyolult osztály, így ismét tovább lépünk és jöjjön a Kamino, ahol filmünkben a rohamosztagosok klónozását végezték.
class Kamino {
 
 private static $clone;
 
 public function __construct() {
 $this->fillCache(); // kezdésként hozzunk létre egy általános példányt 

 } 
 
 public function getCloneTrooper() { // adjuk vissza a klónozott rohamosztagost

 return clone self::$clone;
 }
private function fillCache() {
 // itt valami naagy adatbázis lekérdezés zajlik

 self::$clone = new CloneTrooper($stuffFromAHeavyDbQuery);
 }
}
$kamino = new Kamino(); // Obi Van csak sok ezer klón után fog erre járni

$clone1 = $kamino->getCloneTrooper(); // első klónunk

$clone2 = $kamino->getCloneTrooper(); // második klónunk

Na, kész is az osztályunk. Mikor példányosítjuk azt, akkor meghívódik a fillCache metódus, amivel egy statikus változóba töltjük a példányosított rohamosztagosunkat. Ezen metódus az, amiben (vagy épp ami előtt) a példányosításhoz szükséges nagy erőforrás igényű műveletet végezzük, jelen esetben adatbázis lekérdezést, de ez lehet akár külső API meghívása, stb. Azért kell ezt elvégezni, mert klónozni csak már létező objektumpéldányt tudunk, érthető okokból, így kell egy hétköznapi módon létrehozott objektum.

Amikor meghívjuk a getCloneTrooper() metódust, akkor az klónozza a változónkban letárolt objektumot és ezt adja vissza. Klónozás során a példányváltozókról is másolat készül, így abban az esetben is jól jöhet, ha a létrehozott objektumok csak kismértékben különböznek egymástól (pl. 10 attribute-ból csak egy van, amiben különböznek, mivel ekkor betöltünk egy általános példányt és klónozás után csak azt az egyet változtatjuk meg). Az ismeretlen kulcsszó, a clone hasonlít a new-ra, ellenben ez nem a __construct() metódust, hanem a __clone()-t hívja meg, miután lemásolta az eredeti objektumot és a másolatot adja vissza értékül.
Megjegyzés: PHP-ben a __clone() mágikus függvény is meghívásra kerül a másolat létrejöttekor, viszont direktben nem érhető el.

Ha kérdésed van, tedd fel bátran!

Hozzászólások betöltése
2014-2018 © Letscode.hu. Minden jog fenntartva. Build verzió: 1.2.12